¡BUEN DÍA TULUM!

Entrevista a Alma Kouris, fundadora de Reporte Diario Tulum (English version below).

Alma tiene 22 años y muchos proyectos. Nació en Tel Aviv y, entre viajes y mudanzas, creció en Buenos Aires. Al terminar el colegio, salió a recorrer el mundo con su mochila. Actriz, modelo y periodista, hoy tiene un canal de comunicación consciente y responsable, Reporte Diario Tulum. 

Alma en Tulum. Foto por Pol

¿Cómo creaste Reporte Diario Tulum y qué significa para vos? 

Reporte Diario Tulum nació hace más de un año, inicialmente como un espacio donde compartir a diario cómo estaba el mar.  El año pasado el mar tenía mucho sargazo, había días buenos y días malos básicamente, entonces era una red de comunicación útil para la gente que vive en Tulum. 

Hoy Reporte Diario Tulum (RDT) representa a la comunidad local de Tulum y a los proyectos y marcas responsables que -como yo los llamo- “valen la pena”. Valen la pena en el sentido que cuando una persona elige comprar o usar este tipo de marcas, hace un bien mayor y estas marcas, por su parte, también hacen un bien mayor ya que no simplemente quieren capitalizar su producto sino que también quieren dejar una huella que sea positiva hacia el mundo. Entonces, al crearse este ecosistema, donde compradores y vendedores son responsables y saben en dónde se invierte su dinero o su tiempo o su energía, luego va a haber una causa positiva de fondo. Eso es lo que RDT representa.

¿En qué formato existe RDT hoy en día y cómo se va a desarrollar?

RDT existe 100% en formato digital y esto va de la mano con la responsabilidad, justamente porque el papel o lo que era la comunicación old school -los diarios, las revistas y todo lo impreso- implican es la tala de los árboles,  la contaminación en muchos aspectos al planeta Tierra. Al hacerlo de manera digital, creo que es el modo de reducir todo este impacto nocivo para el medio ambiente y, por otra parte también es lo mejor para todos los lectores, porque Tulum es un lugar internacional, entonces al ser digital asegura que toda la gente que vaya a venir acá, lo pueda ver. Es 100% para todos.

¿Quiénes son los lectores,  la audiencia de Reporte Diario Tulum? 

La mayoría es gente local; es una plataforma para la comunidad local de Tulum. Son personas de  México, de Estados Unidos y de Argentina, pero encuentro a veces también gente de Europa. Lo que pasa es que parte de la gente que vive en Tulum -al ser un lugar internacional- no termina de estar todo el año acá sino que va y viene; todos van a visitar a sus familiares y ese es el network también. 

¿Qué te inspira? 

Desde chica fui inculcada con los viajes. Nací, al año siguiente ya me había mudado de país, ya había cruzado más de una frontera. El viajar y la historia de mi familia, que hayan migrado y se hayan escapado de país en país y de continente en continente, me da el viaje como casi genéticamente. También, estudiar actuación desde chica, pero siempre vivía en una ciudad grande como Buenos Aires, donde no me sentía parte. En mi colegio, por ejemplo, me rechazaron por tener el pelo de colores, ese tipo de cosas… Entonces, cuando una persona después empieza a viajar sola y encuentra toda su own community, su own people, eso a mí me hizo entender que hay un lugar para cada persona en el mundo. Y que si no estás cómodo en tu lugar, es porque no tenés que estar ahí quizás. Tenés que encontrar otro lugar en el que sí estés cómodo, en el que sí te sientas parte. Y en Tulum me siento parte, es eso; desde el momento en el que llegué, me sentí parte del lugar, me sentí dueña de mi espacio acá. Y viajando sola también aprendí a desarrollar un carácter y una manera de auto valerme por mí misma.

Alma en Tulum. Foto por Pol.

¿Cómo fue tu experiencia de viajar? 

Empecé viajando sola por Asia y es un desafío viajar en un continente que nadie maneja inglés ni español. Llegué con 18 años a Bangkok a las 12 de la noche, con mi mochila. Lo que aprendí viajando sola es que uno realmente atrae lo que manifiesta, atrae realmente la energía que uno da.  Así lo siento, es como un mundo espiritual interno al final del día, proyectar a dónde uno quiere estar. Y conocer toda la gente en el camino, y poder estar con gente y también de repente no estar más con gente, y viajar un poco sola y realmente elegir dónde estoy todos los días. Y vivirlo día a día. 

¿Qué lugares te gustaron más?

Asia me encanta porque el “choque” cultural que hay te hace aprender todos los días a desarrollarte como persona, te pone en desafíos de otro nivel, como situaciones que ni te imaginabas que te iban a pasar. Comprarme una moto en Vietnam y recorrer el país fue de mis cosas favoritas en la vida, porque ahí sí tenés un contacto muy humano con las personas, porque terminás en lugares donde no llegan personas si no van en moto. No van camiones, no van micros, no van aviones. No te queda otra. 

Nueva Zelanda también fue una gran experiencia, un poco fría. 

Con 22 años, ¿en cuántos países viviste?

Argentina, Israel, México, Nueva Zelanda. Tengo recorridos aproximadamente 25 países. 

¿Por qué elegiste Tulum?

Tulum me eligió a mí. 

¿Cuál es tu sueño para el futuro? 

Mi sueño siempre, siempre, siempre fue ser actriz, pero acá llega mi situación que es que no me gusta -en este momento- vivir en una ciudad, o sea no encontré una ciudad en la que me sienta parte de, y para ser actriz creo que tenés que estar en un circuito más metropolitano a veces.  Ahora, con lo que me siento muy cómoda es trabajando en proyectos que tengan un bien común y un bien mayor, más allá del proyecto en sí, como Reporte Diario Tulum. O sea, trabajar en conjunto con y representar gente que no es representada.  Así que no sé a dónde me veo, pero sí me veo haciendo algo artístico, con causa. Y modelando porque amo modelar. 

Trabajás con las marcas locales, modelando y con distintos fotógrafos. ¿Cómo es en Tulum?

Tulum es muy chico y quienes hacemos proyectos nos conocemos. Para las fotos -y creo que es gracias a la actuación también-, puedo meterme en personaje y cambiar de personalidad en los photoshoots. Mi click este año fue el siguiente, cuando entro a una sesión de fotos, lo siento como una obra de teatro. Y vivirlo así, entonces ahora cuando tengo un photoshoot me meto en el personaje. 

Alma en Tulum. Foto por Pol.

¿Y la vida vegan?

Soy vegetariana desde que nací; fui criada así y creo que es una forma de vivir en el respeto. Cuando tenía 15 años probé la carne durante unos meses y elegí y elijo no comerla, de la misma manera que en Reporte Diario Tulum no trabajo con ninguna marca que implique crueldad o explotación hacia los animales. 

¿Cómo sigue Reporte Diario Tulum?

Reporte Diario Tulum es un medio de comunicación para la comunidad. Además del canal de Instagram y la web, lancé una revista digital, que se descarga gratuitamente desde la web. Todos los meses publico un directorio digital con el fin de conectar con nuestra comunidad y activar la economía local. Solo trabajo con marcas y proyectos responsables, sustentables  y libres de crueldad animal.  

Más acerca de Alma y RDT en

IG Alma @almakouris

IG Reporte Diario Tulum @reportediariotulum  

Web www.reportediariotulum.com 

English version

GOOD MORNING TULUM!

Interview with Alma Kouris, founder of Reporte Diario Tulum.

Alma is 22 years old and has many projects. She was born in Tel Aviv and, between traveling and moving, grew up in Buenos Aires. When she finished school, she went to travel the world with her backpack. Actress, model and journalist, today she has a conscious and responsible communication channel, Reporte Diario Tulum (Tulum Daily Report).

Alma in Tulum. Photo by Pol.

How did you create Reporte Diario Tulum and what does it mean to you?

Reporte Diario Tulum was born more than a year ago, initially as a space to share on a daily basis, how the sea was. Last year the sea had a lot of sargassum, there were basically good days and bad days, so it was a useful communication network for the people who live in Tulum.

Today, Reporte Diario Tulum (RDT) represents the local community of Tulum and the responsible projects and brands that – as I call them – “are worth it”. They are worth in the sense that when a person chooses to buy or use these types of brands, they do a greater good and these brands, for their part, also do a greater good since they not simply want to earn from their products but also want to leave a positive mark in the world. So, when this ecosystem is created, where buyers and sellers are responsible and know where their money or time or energy is invested, then there is going to be a positive underlying cause. That is what RDT stands for.

In what format RDT features today and how it will be developed?

RDT is 100% in digital format and this goes hand in hand with responsibility, precisely because paper or what used to be old school communication – newspapers, magazines and everything in print – implies the cutting of trees and pollution to planet Earth. By doing it digitally, I think it is a way to reduce all this harmful impact on the environment and, on the other hand, it is also the best for all readers, because Tulum is an international place, so being digital ensures that all the people who are going to come here, can see it. It is 100% for everyone.

Who are the readers,  the audience of Reporte Diario Tulum?

Most are local people, it is a platform for Tulum’s local community. They are people from Mexico, the United States and Argentina, but sometimes I also see people from Europe. What happens is that part of the people who live in Tulum -because it is an international place- do not end up being here all year, but they come and go; everyone goes to visit their relatives and that is the network too.

What inspires you?

Since I was a little kid, I was introduced to traveling. I was born and the following year I had already moved to another country, I had already crossed more than one border. Traveling and the history of my family, that they have migrated and escaped from country to country and from continent to continent, gives me the trip almost genetically. Also, to study acting since I was a girl, but I always lived in a big city like Buenos Aires, where I didn’t feel part of it. In my school, for example, they rejected me for having colored hair, that kind of thing … So, when a person later starts traveling by herself and finds her own community, her people, that made me understand that there is a place for every person in the world. And if you are not comfortable in your place, it is perhaps because you do not have to be there. You have to find another place where you are comfortable, where you do feel a part. And in Tulum I feel it, that’s it. Since the moment I arrived, I felt part of the place, I felt like the owner of myspace here. And traveling alone,  I also learned to develop a character and a way to stand up for myself.

How was your traveling experience?

I started traveling alone in Asia and it is a challenge to travel in a continent where no one speaks English or Spanish. I arrived in Bangkok at 12 at night when I was 18 years old, with my backpack. What I learned traveling by myself is that you really attract what you manifest, you really attract the energy that you give. That’s how I feel it, it’s like an inner spirit world at the end of the day, projecting where you want to be. And meeting all the people along the way, and being able to be with people and also later not being with people and traveling a little bit alone and really choosing where I am every day. And live it day by day.

What places did you like the most?

I love Asia because the cultural «shock» that makes you learn every day, develop as a person. You find yourself in challenges of another level, such as situations that you didn’t imagine would happen to you. Buying a motorcycle in Vietnam and touring the country was one of my favorite things in life, because there you do have a very human contact with people, because you end up in places where people do not arrive if they do not ride a motorcycle. Trucks don’t go, buses don’t go, planes don’t go. You have no other choice.

New Zealand was also a great experience, a bit cold.

With 22 years, in how many countries did you live?

Argentina, Israel, Mexico, New Zealand. I have traveled around 25 countries.

Why did you choose Tulum?

Tulum chose me.

What is your dream for the future?

My dream was always, always, always to be an actress, but here comes my situation, which is that I don’t like -at this moment- living in a city, that is, I didn’t find a city in which I feel part of, and to be an actress I think you have to be in a more metropolitan circuit sometimes. Now, what I feel very comfortable with, is working on projects that have a common good and a greater good, beyond the project itself, such as Reporte Diario Tulum. In other words, working together with and representing people who are not represented. So I don’t know where I see myself, but I do see myself doing something artistic, with a cause. And modeling because I love modeling.

You work with local brands, modeling and with different photographers. What is it like in Tulum?

Tulum is very small and those of us who do projects know each other. For the photos – and I think it’s thanks to acting too- I can get into a character and change my personality in the photoshoots. My click this year was that, when I go into a photo shoot, it feels like I am in a play. And I experience it like that, so now when I have a photoshoot I get into character.

Alma in Tulum. Photo by Pol.

And what about vegan life?

I have been a vegetarian since I was born; I was raised that way and I think it is a way of living in respect. When I was 15 years old, I tasted meat for a few months and I chose then and I choose now not to eat it, in the same way that in Reporte Diario Tulum  I don’t work with any brand that implies cruelty or animal exploitation.

How Reporte Diario Tulum continues?

Reporte Diario Tulum is a media for the community. In addition to the Instagram channel and the web, I launched a digital magazine, which can be freely downloaded from the web. Every month, I publish a digital directory in order to connect with our community and activate the local economy. I only work with responsible, sustainable and cruelty-free brands and projects.

More about Alma and RDT 

IG Alma @almakouris

IG Reporte Diario Tulum @reportediariotulum  

Web www.reportediariotulum.com